Drepturile pasagerilor transportului aerian.

Drepturile pasagerilor transportului aerian.

Regulamentul nr. 261/2004 al Uniunii Europene stabilește drepturile pasagerilor transportului aerian în situații precum întârzierea, anularea zborului, refuzul la îmbarcare și pierderea bagajelor. Acest regulament oferă protecție esențială pasagerilor și se aplică în următoarele circumstanțe:

1.   Zboruri în Uniunea Europeană (UE):

•    Se aplică indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE.

2.   Zboruri care sosesc în UE din afara Uniunii:

•    Dacă sosirea se face din afara UE și zborul este operat de o companie din UE.

3.   Zboruri care pleacă din UE spre o țară din afara Uniunii:

•    Se aplică indiferent de originea companiei aeriene.

4.   În absența altor compensații:

•    În cazul în care nu ați primit deja compensații conform legislației țării din afara UE.


Iată drepturile și acțiunile cheie pentru pasageri în diverse scenarii:


Anularea zborului:

•    Compensații pot fi cerute doar dacă compania aeriană vă anunță cu mai puțin de 14 zile înainte de data zborului planificat.

•    Aveți dreptul de a alege între rambursarea biletului, redirecționarea sau revenirea la locul de plecare, precum și dreptul la asistență în aeroport.


Întârzierea zborului:

•    În caz de întârziere, aveți dreptul la asistență, rambursare și un zbor de întoarcere, în funcție de durata întârzierii și distanța zborului.


Dacă zborul dumneavoastră pleacă cu întârziere față de ora programată, aveți dreptul la asistență, la rambursare și la un zbor de întoarcere (dacă întârzierea v-a împiedicat să ajungeți la zborul de legătură), în funcție de durata întârzierii și distanța zborului.

Compania aeriană trebuie să vă ofere gustări și băuturi răcoritoare, în funcție de timpul de așteptare și 2 apeluri telefonice, e-mailuri sau faxuri.

Aceste drepturi sunt proporționale cu durata întârzierii și cu distanța de zbor, după cum urmează: o întârziere de cel puțin 2 ore pentru zborurile de maximum 1 500 km; o întârziere de cel puțin 3 ore pentru zboruri intracomunitare de peste 1 500 km și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1 500 și 3 000 km; o întârziere de cel puțin 4 ore pentru toate celelalte zboruri.

Sunteți îndreptățit la despăgubiri și dacă ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, cu excepția ipotezei în care întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare.

Compania aeriană are obligația de a dovedi cauzele întârzierii și a pune la dispoziția pasagerilor, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente.

Dreptul la despăgubiri se calculează în funcție de distanța traseului, astfel:

– veți fi despăgubit cu suma de 250 euro-pentru o distanță de zbor până la 1 500 km;

– veți fi despăgubit cu suma de 400 euro- pentru o distanță de zbor peste 1 500 km în UE și toate celelalte zboruri între 1 500 și 3 500 km;

– veți fi despăgubit cu suma de 600 euro- pentru o distanță de zbor peste 3 500 km.


Refuzul la îmbarcare (suprarezervare sau motive operaționale):

•    Compensații pot fi cerute, iar valoarea acestora depinde de distanța zborului și clasa de călătorie.

•    În cazul în care sunteți plasat la o clasă inferioară, puteți solicita o rambursare parțială. Pierderea, deteriorarea sau întârzierea bagajelor:

•    Compania aeriană trebuie să repare prejudiciul și să ofere despăgubiri, care pot ajunge la aproximativ 1.300 de euro. Circumstanțe extraordinare:

•    Companiile aeriene nu sunt obligate să acorde compensații în cazul circumstanțelor extraordinare, cum ar fi deciziile de gestionare a traficului aerian sau condițiile meteorologice nefavorabile. Plângeri și acțiuni legale:

•    Puteți adresa o plângere companiei aeriene și apela la entitățile de soluționare a litigiilor sau introduce o acțiune în justiție.

•    Consultarea Centrului european al consumatorilor din regiunea dumneavoastră poate oferi sfaturi suplimentare privind drepturile pasagerilor transportului aerian.


Este important să cunoașteți și să vă exercitați aceste drepturi atunci când simțiți că au fost încălcate. Respectarea și aplicarea acestor drepturi pot varia în funcție de companie și țară, așa că este vă recomandăm să accesați Regulamentul nr. 261/2004 al Uniunii Europene stabilește drepturile pasagerilor transportului aerian în situații precum întârzierea, anularea zborului, refuzul la îmbarcare și pierderea bagajelor. Acest regulament oferă protecție esențială pasagerilor și se aplică în următoarele circumstanțe:

1.   Zboruri în Uniunea Europeană (UE):

•    Se aplică indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE.

2.   Zboruri care sosesc în UE din afara Uniunii:

•    Dacă sosirea se face din afara UE și zborul este operat de o companie din UE.

3.   Zboruri care pleacă din UE spre o țară din afara Uniunii:

•    Se aplică indiferent de originea companiei aeriene.

4.   În absența altor compensații:

•    În cazul în care nu ați primit deja compensații conform legislației țării din afara UE.


Iată drepturile și acțiunile cheie pentru pasageri în diverse scenarii:


Anularea zborului:

•    Compensații pot fi cerute doar dacă compania aeriană vă anunță cu mai puțin de 14 zile înainte de data zborului planificat.

•    Aveți dreptul de a alege între rambursarea biletului, redirecționarea sau revenirea la locul de plecare, precum și dreptul la asistență în aeroport.


Întârzierea zborului:

•    În caz de întârziere, aveți dreptul la asistență, rambursare și un zbor de întoarcere, în funcție de durata întârzierii și distanța zborului.


Dacă zborul dumneavoastră pleacă cu întârziere față de ora programată, aveți dreptul la asistență, la rambursare și la un zbor de întoarcere (dacă întârzierea v-a împiedicat să ajungeți la zborul de legătură), în funcție de durata întârzierii și distanța zborului.

Compania aeriană trebuie să vă ofere gustări și băuturi răcoritoare, în funcție de timpul de așteptare și 2 apeluri telefonice, e-mailuri sau faxuri.

Aceste drepturi sunt proporționale cu durata întârzierii și cu distanța de zbor, după cum urmează: o întârziere de cel puțin 2 ore pentru zborurile de maximum 1 500 km; o întârziere de cel puțin 3 ore pentru zboruri intracomunitare de peste 1 500 km și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1 500 și 3 000 km; o întârziere de cel puțin 4 ore pentru toate celelalte zboruri.

Sunteți îndreptățit la despăgubiri și dacă ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, cu excepția ipotezei în care întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare.

Compania aeriană are obligația de a dovedi cauzele întârzierii și a pune la dispoziția pasagerilor, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente.

Dreptul la despăgubiri se calculează în funcție de distanța traseului, astfel:

– veți fi despăgubit cu suma de 250 euro-pentru o distanță de zbor până la 1 500 km;

– veți fi despăgubit cu suma de 400 euro- pentru o distanță de zbor peste 1 500 km în UE și toate celelalte zboruri între 1 500 și 3 500 km;

– veți fi despăgubit cu suma de 600 euro- pentru o distanță de zbor peste 3 500 km.


Refuzul la îmbarcare (suprarezervare sau motive operaționale):

•    Compensații pot fi cerute, iar valoarea acestora depinde de distanța zborului și clasa de călătorie.

•    În cazul în care sunteți plasat la o clasă inferioară, puteți solicita o rambursare parțială. Pierderea, deteriorarea sau întârzierea bagajelor:

•    Compania aeriană trebuie să repare prejudiciul și să ofere despăgubiri, care pot ajunge la aproximativ 1.300 de euro. Circumstanțe extraordinare:

•    Companiile aeriene nu sunt obligate să acorde compensații în cazul circumstanțelor extraordinare, cum ar fi deciziile de gestionare a traficului aerian sau condițiile meteorologice nefavorabile. Plângeri și acțiuni legale:

•    Puteți adresa o plângere companiei aeriene și apela la entitățile de soluționare a litigiilor sau introduce o acțiune în justiție.

•    Consultarea Centrului european al consumatorilor din regiunea dumneavoastră poate oferi sfaturi suplimentare privind drepturile pasagerilor transportului aerian.


Este important să cunoașteți și să vă exercitați aceste drepturi atunci când simțiți că au fost încălcate. Respectarea și aplicarea acestor drepturi pot varia în funcție de companie și țară, așa că este vă recomandăm să accesați https://www.troubleflight.com/en pentru a găsi informații suplimentare și să vă consultați pentru asistență suplimentară, în caz de dispută. pentru a găsi informații suplimentare și să vă consultați pentru asistență suplimentară, în caz de dispută.

Înapoi la blog

Contact form